За 4 роки вся Україна може перейти на електронні медичні картки. У Вінниці система електронної медичної картки пацієнта вже повноцінно функціонує в Центрі первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД) №6, який обслуговує майже 70 тис. жителів міста, і в Муніципальному діагностичному центрі. До кінця 2015 р. в місті планують створити єдину базу електронних медичних карток.
У медичній картці зберігається вся необхідна інформація про пацієнта — реєстраційні дані, результати оглядів сімейного лікаря та «вузьких» спеціалістів, лабораторні обстеження й різноманітні графічні дані (УЗД, рентген тощо). Доступ до цієї інформації має обмежена кількість осіб, що гарантує конфіденційність. Дані в картку вводяться за шаблонами, тому її заповнення — процес нетривалий. Правильність і повнота введення інформації контролюється автоматично.
Про те, як діє нововведення, розповідає Людмила Непийвода, заступник головного лікаря з медичної частини ЦПМСД № 6 м. Вінниця.— У нашому центрі електронна картка діє вже три роки — ми першими у Вінниці впровадили це нововведення. Звичайно, спочатку виникали організаційні проблеми. Як і будь-яку нову справу, електронну картку наші медики сприйняли неоднозначно. Але нині ми вже не уявляємо роботи без неї. Якщо іноді трапляється якийсь збій (наприклад, виходить із ладу комп’ютер чи відбуваються перебої з електроенергією), ми, звичайно, заповнюємо картку вручну, а потім переносимо дані в комп’ютери. І саме в такі моменти особливо відчуваємо переваги нової системи — адже часу на заповнення паперової картки вручну витрачається набагато більше, ніж на роботу з електронним шаблоном. Раніше половину, якщо не дві третини, робочого часу лікар витрачав на детальне заповнення карток, а медсестра тим часом була завантажена не повністю. Тепер же лікар оглядає хворого й називає ті чи інші симптоми або скарги пацієнта, а медсестра одразу заносить дані в спеціально розроблений шаблон. Робиться це дуже швидко. Таким чином, лікар отримує час на огляд більшої кількості пацієнтів, а медсестра стає справжнім помічником лікаря. Крім того, лікар не відволікається на писанину, може, так би мовити, дивитися хворому в очі, а не в картку. Погодьтеся, це теж має велике значення. Черг майже немає, тому що пацієнти записуються на конкретний час.
Для більшості параметрів у картці розроблено шаблони, але є можливість вписати й суто індивідуальні дані. Уся інформація про обстеження пацієнта доступна нашим лікарям. Ми маємо спільну мережу з міським діагностичним центром, і якщо пацієнт проходив там, наприклад, ультразвукове дослідження чи рентген, ми можемо знайти необхідні дані і внести їх у нашу картку — пацієнтові не треба ходити по довідки й виписки. Звичайно, в картку вносяться дані всіх досліджень, зроблених у нашому центрі.А починається все на рецепції. Там адміністратор координує дані про те, хто до кого записався на прийом, прийшов чи не прийшов на призначений час. Якщо раптом хтось не з’явився на призначену годину й не попередив про це, медсестра телефонує пацієнту й цікавиться, у чому справа. До речі, із цим нововведенням ми забули, що таке втрата картки.
Усі лікарські кабінети комп’ютеризовані. Техніка закуплена за кошти міського бюджету. Лікарі й медсестри пройшли спеціальне навчання. Поступово ми створили електронну базу всіх пацієнтів. Деякі пацієнти не дали на це згоди, тому ми залишили для них тільки паперові картки — дехто з них побоюється, що дані будуть розголошені. Але це даремно, адже насправді їх використовують тільки лікарі.
Із початку 2014 року розпочато впровадження електронної картки пацієнта ще в чотирьох центрах первинної медико-санітарної допомоги міста. Усі центри та їх філії будуть об’єднані лініями зв’язку з департаментом охорони здоров’я міської ради.
Валентина ПУСТІВА, власкор «ВЗ», м. Вінниця