Вінниччина: Допомога стає доступнішою завдяки телемедицині

831

Коли вузькопрофільний фахівець не може дійти до пацієнта, а пацієнт — до лікаря, на допомогу їм приходить… телемедицина. На Вінниччині вже високо оцінили можливості цього виду надання медичних послуг і розробляють обласну програму, яка дасть змогу впровадити його у найвіддаленіших куточках області.

Олег СИДОРОВ, заступник головного лікаря з технічних питань КУ «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф»
На базі Вінницького обласного центру екст­реної медичної допомоги та медицини катастроф активно використовують телеметричні інновації. Уже зараз роботу швидких координують за допомогою інтерактивної онлайн-карти з GPS-треками. Завдяки підключенню до мережі кардіографів дані ЕКГ пацієнтів надходять безпосередньо в лікарні, а дзвінки за номером «103» приймаються автоматично і за допомогою сучасного обладнання обробляються впродовж хвилини. Але це не все: тепер у центрі працюють над створенням єдиної хмарної системи, яка об’єднає швидкі та всі медичні заклади області — від сільських ФАПів до високоспеціалізованих лікарень, — що дасть змогу обмінюватися інформацією і підвищувати якість надання телеметричних послуг, тобто лікувати пацієнтів на відстані.

На наш центр покладені функції забезпечення зв’язку між фельдшером, який приїхав на виклик, та вузькопрофільним фахівцем, котрий допоможе встановити діагноз і скоор­динувати подальші дії. Маючи мобільний ЕКГ-апарат, але не вміючи швидко та якісно розшифрувати кардіограму, фельдшер надсилає дані черговому кардіологові, і той надає термінову консультативну допомогу. Таку саму можливість мають і бригади швидких, адже більшість ЕКГ-апаратів, які закупила область, здатні передавати дані за допомогою GSM-каналів мобільних операторів зв’язку (модуль вмонтований в апарат). Кардіограми надходять у центр за 10-20 секунд, а через 2-3 хвилини лікар відсилає назад розшифровку з рекомендаціями. Більше того, нині майже всі екіпажі швидкої мають у своєму розпорядженні планшетні комп’ютери, які дають змогу передати не лише ЕКГ, а й інші фізіологічні показники пацієнта до консультативного телеметричного центру та зв’язатися з черговим спеціалістом (ендокринологом, хірургом чи кардіологом), щоб отримати консультацію. У разі критичної ситуації спеціалістів з обласного центру чи профільних лікарень доправляють виділеним спеціалізованим автотранспортом до районних закладів, де перебуває хворий, що потребує допомоги.

Нині в області діють 120 бригад швидкої допомоги, повністю оснащених для надання телемедичних послуг. Складніше з первинною ланкою, бо для лікування на відстані у них, крім мобільних ЕКГ, більше нічого немає. Тому в першу чергу мусимо забезпечити планшетними комп’ютерами 832 ФАПи і 327 амбулаторій. А от центри первинної медико-санітарної допомоги завдяки пілотному проекту впровадження реформи отримали оргтехніку, а робочі місця сімейних лікарів оснащені персональним комп’ютером. Така сама ситуація і в лікарнях другого та третього рівнів, щоправда для вдосконалення їх роботи в системі телемедицини доведеться закупити цифрове обладнання, яке має функції передачі даних. Виходячи з цього, наразі технічні спеціалісти нашого цент­ру вираховують кількість необхідного обладнання для ФАПів і амбулаторій, паралельно визначаються з можливостями розширення зон покриття, і все це для того, аби створити єдину телеметричну систему, до якої будуть під’єднані всі медичні заклади області. Усі ці заходи відбуваються за ініціативи Вінницької ОДА, бо в цьому році область планує запровадити програму розвитку телекомунікаційної мережі на умовах співфінансування з бюджетами різних рівнів.

На сьогодні наш телеметричний консультативний центр готовий до співпраці з центрами первинної медико-санітарної допомоги, амбулаторіями сімейної практики, які діють у Вінниці. Ми працюємо над організацією доступу до електронної картки пацієнтів, завдяки чому бригада швидкої, виїжджаючи на виклик, отримуватиме всю необхідну інформацію про хворого: наявність хронічних недуг, чи перебуває він на диспансерному обліку, коли востаннє звертався по медичну допомогу тощо. Після огляду лікар вноситиме дані в картку пацієнта, й інформацію одразу ж передаватимуть у прийомне відділення медичного закладу, до якого везтимуть пацієнта. Паралельно повідомлення надходитиме і сімейному лікарю. Увійшовши до системи, він бачитиме, скільки і які саме пацієнти з його дільниці викликали швидку, з якими скаргами, хто був госпіталізований, а кого треба відвідати вдома. Зараз на роботу з електронними носіями ми вже перевели бригади швидких у Калинівці, Козятині, Літині, Хмільнику, Тиврові та Жмеринці, долучаються Шаргород і Бар, а до весни плануємо повністю передати абсолютно всі бригади екст­реної допомоги під управління центральної оперативної диспетчерської, що дасть змогу обмінюватися всією необхідною інформацією.

Складніше долучити до системи районні заклади, бо в них діють різні інформаційні системи, а є й такі, у яких узагалі електронний документообіг відсутній і котрі не готові працювати в електронному форматі. Особливо важко у сільській місцевості, де більшість медичних працівників літнього віку. Однак ми проводимо серед медиків просвітницьку роботу і сподіваємося, що нам вдасться створити систему для надання онлайн-допомоги.

Олеся ШУТКЕВИЧ, спеціально для «ВЗ», м. Вінниця

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я