Продукт, розроблений фахівцями КУ «ТМО «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» і компанії Eccentex (США), здобув перемогу в конкурсі Всесвітньої коаліції управління робочим процесом (WfMC). Він передбачає створення суперсучасної оперативної диспетчерської, яка за допомогою телекомунікаційних мереж, програмних та технічних засобів забезпечує прийняття й обробку викликів екстреної медичної допомоги за єдиним номером «103», причому в цілодобовому режимі. Тепер диспетчерська Вінницького обласного центру ЕМД та МК не тільки координує термінові виклики, а й опрацьовує звернення з приводу транспортування хворих, проведення виїзних консультацій, доставки крові тощо. Таке ноу-хау дало змогу пришвидшити надання медичної допомоги пацієнтам та значно полегшити роботу бригад ЕМД.
Це перший випадок, коли український медичний проект став переможцем міжнародного конкурсу WfMC Awards. В його основі лежить система ERIM, котра дає змогу знаходити найближчу вільну бригаду або кілька бригад за допомогою GPS-трекерів. Ними обладнані всі машини екстреної медичної допомоги. Такий зв’язок уможливлює передачу даних виклику бригадам, інформації про хворого в стаціонар, контроль роботи — і все це в режимі реального часу. Завдяки загальній карті реагування кожен диспетчер бачить, що, коли, де відбувається і які саме бригади там перебувають.
На думку розробників, система доступна іншим оперативно-диспетчерським службам. Але її впровадження та функціонування вимагатиме забезпечення певних умов. Розробником програмно-апаратного комплексу ERIM-103, а також додатків до нього є компанія Eccentex Corporation (Culver City, California, United States). Сам програмний продукт безкоштовний, але його неможливо запровадити без обладнання і спеціально оснащеного приміщення. Тому кошторис проекту для кожного центру чи області буде різним. Треба врахувати територію охоплення, кількість викликів, дорожні умови, зону покриття.
Чимало вимог існує до облаштування серверних: вони повинні відповідати міжнародним стандартам зберігання інформації, приміщення — мати протипожежну сигналізацію, відеонагляд, заземлення, захист від грому та блискавки тощо. З огляду на це, вартість автоматизованої диспетчерської буде різною для кожної області.
Очевидно, що впровадження проекту триватиме не один рік. До нього треба готувати і приміщення, і кадри. Фахівці КУ «ТМО «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» закінчили двомісячні курси, навчилися працювати в програмі. Тепер мають своїх тренерів, які постійно моніторять якість. Нові спеціалісти, перш ніж стати до роботи, проходять двомісячне навчання та стажування.
Завдяки чому ІТ-система, за котрою працює регіональна оперативно-диспетчерська служба, перемогла в міжнародному конкурсі та які дивіденди передбачає перемога — «ВЗ» коментує Олег СИДОРОВ, заступник головного лікаря з технічних питань КУ «ТМО «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф»:
— Матеріальних — жодних, тільки престиж, але це важливо, бо з нами конкурували потужні американські, бразильські, європейські компанії. Рішення про участь у конкурсі приймав розробник програми, ми його підтримали, бо не раз чули від гостей — колег із Данії та країн Балтії про те, що в нас крута диспетчерська. Я й сам у цьому пересвідчувався, коли мав можливість спостерігати, як працюють подібні служби в Німеччині та Великій Британії. Наша система на голову вища за європейські, зокрема в плані організації надання медичної допомоги, координації та контролю. Але особливих сподівань на перемогу ми не покладали.
Міжнародне визнання ІТ-продукту — чергове підтвердження того, що наша програма нічим не поступається світовим стандартам, а подекуди навіть потужніша.
Олеся ШУТКЕВИЧ, спеціально для «ВЗ»