Бюджет на 2020 рік на первинну медицину на 1,9 млрд грн більший, ніж у 2019му, а капітаційну ставку піднято до 600 грн. Проте кошти отримають лише ті лікувальні заклади, де декларації з пацієнтами оформлені згідно із встановленим МОЗ порядком.
Перевірка декларацій
Правильність укладання декларацій перевіряють повсякчас. Національна служба здоров’я суворо стежить за коректним внесенням даних до електронної системи та раціональним використанням коштів держбюджету. Тобто вона перевіряє не заклади, а їхні дані, котрі зберігаються в електронній системі охорони здоров’я. На думку директора Департаменту комунікацій НСЗУ Тетяни Бойко, це необхідно передусім для того, аби уникнути дублювання відомостей у системі та здійснювати оплату за реальними деклараціями. Такий підхід забезпечить цільове й ефективне використання держаних коштів. Подібні заходи проводять регулярно, а інструменти верифікації даних постійно вдосконалюють.
За результатами верифікації даних НСЗУ уточнює звіти надавачів медичних послуг і здійснює перерахунок оплат за договорами. Також відповідно до законодавства регулярно розглядає запити/звернення щодо вчинення дій із даними в системі від заявників, яких можна ідентифікувати. У разі потреби ці дані деактивують, активують чи дедублікують, одночасно повідомляючи заявникам про вчинені дії або відмову від них. Періодично приймають рішення про вчинення дій із даними в системі за результатами моніторингу виконання договорів, які укладено із закладами-партнерами, а за результатами верифікації здійснюють перерахунок оплат. НСЗУ проводить також виїзні перевірки — у разі потреби.
Найгучнішим прикладом такої перевірки стала історія з КНМ «Ірпінський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Ірпінської міської ради Київської області — про це «ВЗ» докладно писала в матеріалі «Помилки при укладанні декларацій: як уникнути «Ірпінського синдрому» (№25-26 від 26.06.2019 р.). Після надходження скарги пацієнта до НСЗУ в травні цього року було перевірено понад 16,7 тис. декларацій цього центру. За результатами перевірки НСЗУ ухвалила рішення про деактивацію (анулювання) в електронній системі понад 10,2 тис. декларацій. Також було винесено припис про повернення коштів, виділених для Ірпінського міського ЦПМСД протягом п’яти місяців на обслуговування пацієнтів за деклараціями, що були подані з порушеннями.
Про те, який стан справ у закладі нині й чи знайдено шлях до виправлення ситуації, — наша розмова з головним лікарем КНП «Ірпінський міський центр ПМСД» Андрієм Левківським.
ВЗ Як відбувався процес повернення коштів за анульовані декларації?
ВЗ А як відреагували пацієнти на анулювання їхніх декларацій? Скільки з них переуклали декларації з лікарями вашого центру?
— Пацієнти були стурбовані. Сторінку нашого центру у Facebook закидали запитаннями, люди телефонували, зверталися особисто. Згодом пацієнти трохи заспокоїлися і більшість тих, чиї декларації потрапили «під ніж», знову підписала їх із нашими фахівцями. Станом на 10 листопада кількість укладених декларацій становить 76 588 — навіть більше, ніж ми мали півроку тому (близько 64 тис.) до скасування частини з них.
ВЗ Фінансові чи іміджеві збитки, завдані тим скандалом, ви вважаєте суттєвішими й чому?
— Я прирівняв би втрату фінансів до втрати іміджу, бо для медицини в такому регіоні, як Приірпіння, де постійно збільшується кількість населення, кошти конче потрібні. Водночас звинувачення ледь не в підробці декларацій для нашого колективу були дуже неприємними. Уявіть собі таку картину. До нас приходить людина, котра уклала декларацію, скажімо, по свій лікарняний. А ми у відповідь: «Вас у нашій базі пацієнтів немає. Ви маєте право лише на невідкладну допомогу. Давайте документи, укладатимемо нову декларацію, а вже тоді говоритимемо про ваш лікарняний». Хіба це не серйозний удар по іміджу лікарні та лікарів?
ВЗ Чи можете назвати основні, на ваш погляд, «плюси» від запровадження декларацій?
— Медичний персонал отримав більшу зарплату, отже, додаткову мотивацію до роботи. Крім того, стало простіше працювати з пацієнтами. Тепер більшість із них уже знайома зі своїм лікарем, тому фахівцеві, котрий веде хворого, легше встановити діагноз і надати необхідну допомогу.
ВЗ Останнім часом багато пацієнтів скаржаться на якість обслуговування сімейними лікарями. Чи є такі скарги у вашому закладі?
— Скарги в нас, звісно, трапляються. Але пацієнт нині має право змінити сімейного лікаря — обрати іншого фахівця в цьому самому медичному закладі або звернутися до іншого, державного чи приватного. Зазначу, що в нашому центрі первинної медико-санітарної допомоги працюють висококваліфіковані співробітники, котрі уважно ставляться до кожного пацієнта. Лікарі намагаються знаходити спільну мову з людьми, які звертаються до них за лікуванням чи порадою. Інакше просто бути не може.
ВЗ Чи йдуть до вас на роботу молоді фахівці і яка зараз зарплата лікаря?
— Нині в 7 амбулаторіях нашого центру веде прийом 61 лікар. Ми не відчуваємо браку кадрів. Більше того, є певна кількість молодих фахівців, які хочуть працювати саме у нас, — із них ми сформували кадровий резерв.
Найнижча зарплата лікаря в нашому закладі становить 10 тис. грн. Медичні сестри отримують від 8 тис. грн, а за сумлінне ставлення до роботи ми винагороджуємо преміями.
ВЗ Коштів від НСЗУ вистачає на розвиток центру? Якщо ні, то як вирішуєте проблему?
— На цей час ми отримуємо фінансування в повному обсязі від запланованого. У місті Ірпінь діють чотири амбулаторії, невдовзі відкриється п’ята, яка обслуговуватиме район, де з’явилися нові висотні будинки і, відповідно, зросла кількість мешканців. Також у нашому підпорядкуванні амбулаторії селищ Гостомель, Коцюбинське та Ворзель.
Як комунальний некомерційний заклад ми надаємо й платні послуги. Зокрема, це стоматологія, вакцинація поза Календарем щеплень, виїзд лікаря до пацієнта додому тощо. Здійснюємо таку діяльність згідно з Господарським кодексом України, заробляючи кошти на потреби центру в межах, дозволених чинним законодавством.
Зореслав ЗАМОЙСЬКИЙ, спеціально для «ВЗ»