Вимоги ЄС у сфері охорони здоров’я виконані лише на 4%

910

У системі громадського здоров’я прогрес у сфері гармонізації українського законодавства з європейським становить лише 4%. Про це говориться у Звіті про виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС у 2017 році, який презентували громадськості 23 лютого.

Зокрема, у документі зазначається, що з підписанням Угоди про асоціацію Україна взяла на себе зобов’язання стосовно зміцнення системи охорони здоров’я та її потенціалу. Уряд стверджує: Україна виконала низку вимог щодо пос­тупового наближення вітчизняних законодавства та практики до принципів Аcquis ЄС (правова система, яка включає акти законодавства ЄС, прийняті у рамках Європейського співтовариства, але не обмежується ними, — ред.). А саме:

  • з метою імплементації відповідних положень Аcquis ЄС у сфері трансплантації тканин, клітин й органів та поширення людських тканин і клітин на розгляді ВРУ перебуває проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони здоров’я та трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів людині» (реєстраційний №2386а-1);
  • з метою виконання зобов’язань у сфері боротьби з інфекційними захворюваннями працює державна установа «Центр громадського здоров’я», на яку покладено функції координації та впровадження заходів з питань епідеміологічного нагляду та контролю. У 2017 році тривав процес приєднання до Цент­ру громадського здоров’я державних установ, у тому числі лабораторних центрів, для забезпечення виконання ним основних функцій у сфері громадського здоров’я. Також продовжується робота щодо напрацювання Дорожньої карти з імплементації положень Глобального порядку денного з безпеки здоров’я;
  • оскільки Угодою про асоціацію передбачено імплементацію положень директив, пов’язаних з виробництвом, рекламою, реалізацією та контролем тютюну, то на розгляді ВРУ перебуває проект Закону України №2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну», положення якого спрямовані на імплементацію Директиви 2003/33/ЕС, що передбачено Угодою про асоціацію, та Директиви 2014/40/ЕС, яка скасовує згадану в Угоді про асоціацію Директиву 2001/37/ЕС;
  • у 2017 році розроблено проект Закону «Про приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами». Законопроект внесений у вересні 2017 року на розгляд Президента України.

Крім того, Угода про асоціацію містить зобов’язання щодо якості та безпечності крові людини і її компонентів. Відповідна робота, як зазначається у Звіті, наразі проводиться із затримкою. Зокрема, другий рік розробляються такі проекти:

  • стратегії розвитку національної системи крові, яка має бути затверджена відповідним рішенням Уряду;
  • зміни до Закону України «Про донорство крові та її компонентів» у частині визначення повноважень, відповідальності та рівнів звітності, створення належних умов для ведення господарської діяльності. Його прийняття дасть змогу створити ефективну систему контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері донорства крові та її компонентів, безпечності крові;
  • стратегії розвитку національної системи крові, яка має бути зат­верджена відповідним рішенням Уряду;
  • відомчих актів МОЗ у цій сфері.

У Звіті також визначаються ключові завдання на 2018 рік у галузі гармонізації українського законодавства з європейським. А саме:

  • забезпечення прийняття законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони здоров’я та трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів людині» (реєстраційний №2386а-1);
  • розроблення проекту Постанови КМУ про створення Національного організаційно-методичного центру трансплантації;
  • затвердження Положення про Національну систему транс­плантації;
  • завершення формування організаційної структури Цент­ру громадського здоров’я та забезпечення його повноцінного функціонування;
  • завершення роботи над Дорожньою картою з імплементації положень Глобального порядку денного з безпеки здоров’я;
  • забезпечення прийняття законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» (реєстраційний №2820);
  • забезпечення доопрацювання та в подальшому прийняття законопроекту «Про приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами»;
  • забезпечення розробки та прий­няття змін до Закону України «Про донорство крові та її компонентів»;
  • забезпечення розробки та прий­няття нормативно-правових і відомчих актів з метою імплементації законодавства щодо донорства крові та її компонентів відповідно до європейського законодавства.

Варто зазначити: згаданий у Звіті Закон щодо фінансових гарантій, якими передбачена реформа фінансування медичної галузі, не був направлений на експертизу до міжнародних інституцій. Проте Головне юридичне управління ВРУ, аналізуючи відповідний проект, серед іншого зазначило, що він містить суттєві ризики для пацієнтів, зокрема «пацієнти опиняться в нерівних умовах при отриманні медичних послуг через їх сумнівну якість та можливу відсутність кваліфікованих медиків».

За матеріалами «Урядового порталу»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я