Інтернатура зазнає суттєвих «поправок» на вході й на виході – аж два рейтинги для вступу, набуття «вузького» фаху у кілька етапів, більше практики й менше спеціальностей, зміна термінів навчання. Чи дістануться найпрестижніші спеціальності бюджетникам, як змусити лікарню вчити, а не просто терпіти інтерна, і чи радіти «вільному диплому» в умовах жорсткої конкуренції?
Зміни будуть кардинальними
ВЗ Нещодавно з’явився проєкт наказу МОЗ, який затверджує нове Положення про інтернатуру. Це вже не перша спроба його оновлення. Чи нарешті кардинальна?
– Так. Новий наказ повністю змінює підходи, визначені тим, що залишається чинним донині. І це логічно, оскільки наказ № 291 був затверджений ще у 1996 році, тож давно застарів. Новий документ дуже актуальний, всі на нього чекали.
Бажати – не означає отримати
ВЗ І яких принципових змін дочекалися?
– По-перше, суттєво змінюється система вступу до інтернатури — передбачається запровадження електронного рейтингування. Тобто починаючи з 2022 року по всій Україні проводитиметься одночасне рейтингування усіх випускників медичних вишів. Кожен з них має право подати 5 заявок на обрані спеціальності, за якими він хоче проходити інтернатуру (в порядку їх пріоритетності). Також він має вказати заклад вищої освіти, де хоче проходити очну частину й базу стажування для кожної спеціальності (вони можуть бути різними, виш – один і той самий). Інформація про бази стажування та кількість інтернів, яких там можуть підготувати, також закладаються в рейтинг.
Як нараховуватимуть рейтингові бали?
ВЗ Чи «прив’язані» ці бази до конкретних університетів?
– Надалі такого не передбачено. Раніше мали бути укладені договори між базою стажування та закладом освіти про спільну підготовку інтернів за певною спеціальністю. Відтепер ситуація зміниться: бази стажування й університети не будуть пов’язані між собою. Електронна система автоматично розподілятиме випускників залежно від рейтингового балу кожного з них. Конкурсний бал розраховується за спеціальною методикою, яка описана в новому наказі — враховується середній бал з тих, які отримує випускник з усіх дисциплін за час навчання в університеті, а також результати єдиного диференційованого клінічного іспиту (ЄДКІ), котрий своєю чергою враховує результати КРОК 2. Тобто формула багатокомпонентна. Університети подають інформацію про конкурсний бал кожного випускника, електронна ж система автоматично «шикує» всіх учасників цього процесу в єдиний рейтинг, передусім з «прив’язкою» до спеціальності.
Дізнайтеся більше: Як змінено вимоги до атестації і з яким «багажем» до неї готуватися?
Вступ можна перенести на наступний рік
ВЗ Тобто найуспішніші випускники зможуть розраховувати на найпрестижніші спеціальності в інтернатурі?
– Так. Якщо випускник не потрапляє на найбажанішу спеціальність, система розглядає його шанси за іншими пропозиціями у порядку зменшення запропонованої ним пріоритетності.
Якщо ж випускник за конкурсним балом не потрапляє на жодну з обраних ним спеціальностей, він може обрати інші, які запропонує до електронної системи МОЗ України. У разі відмови він має право на повторну участь у рейтингуванні, але вже в наступному році.
Навіщо потрібні два рейтинги?
ВЗ Рейтинг єдиний для бюджетників та контрактників?
– Взагалі буде два рейтинги. Один – для осіб, які хочуть навчатися в інтернатурі за кошти державного бюджету. В ньому зможуть взяти участь і контрактники, і бюджетники, тобто вони разом претендуватимуть на місця державного розподілу. Такі інтерни навчатимуться безоплатно й отримуватимуть зарплату за місцем стажування, яку закладам компенсує держава. Другий рейтинг — для проходження інтернатури за кошти юридичних та фізичних осіб. Але туди також можуть потрапляти не лише випускники-контрактники, а й особи, які навчалися в університеті за державним замовленням. Однак всі вони повинні будуть самі оплачувати свою інтернатуру. Швидше за все перший рейтинг міститиме спеціальності й ту кількість місць на них, які нагально потрібні державі й вона готова виділяти на них кошти. А другий рейтинг надасть можливість задовольнити бажання випускників у отриманні спеціальностей, які вони вважають для себе престижними. Тому учасники такого рейтингу вказуватимуть лише бажану спеціальність, а базу стажування й заклад освіти шукатимуть самі. Те, що бюджетники зможуть брати участь у рейтингу навчання в інтернатурі за контрактом, є цікавою новацією – раніше їм це заборонялося.
Первинних спеціальностей поменшає
ВЗ Отож питання боротьби за оволодіння престижними спеціальностями автоматично відпадає. А чи змінюється кількість самих спеціальностей?
– Так, первинних спеціальностей, за якими можна проходити інтернатуру, стане менше – 23 замість 35. Їх перелік вказано в додатку до Положення, а в іншому додатку — перелік вторинних (більш деталізованих, «вузьких» спеціальностей — їх буде 133), які після закінчення інтернатури можна буде отримати вже в закладах післядипломної освіти. Наприклад, випускник університету вступив до інтернатури за спеціальністю «внутрішні хвороби», після її закінчення він отримає відповідний сертифікат і право працювати терапевтом. Якщо ж він хоче стати кардіологом (це вторинна спеціальність, яка здобувається на базі інтернатури з внутрішніх хвороб), має додатково навчатися впродовж певного періоду в закладі післядипломної освіти, тобто пройти ще й вторинну спеціалізацію.
Вузьких спеціалістів «замовлятимуть» заклади
ВЗ На такі спеціальності також існуватиме державний розподіл чи їх можна буде здобути лише за власні кошти?
– Направлення на вторинну спеціалізацію можна буде отримати від закладу охорони здоров’я, якщо він потребує такого спеціаліста і хоче його підготувати для себе. Заклади самі визначатимуть, які вузькі спеціалісти та в якій кількості їм потрібні, тож виділятимуть відповідні кошти на їх підготовку. Це стосується й приватних клінік. Якщо ж лікар сам захоче розширити свої можливості в отриманні вторинної спеціальності, то має заплатити за навчання сам. Можливо він вирішить одразу після інтернатури, до працевлаштування, стати кардіологом, тоді й платитиме самостійно. Тобто запит на вторинні спеціальності регулюватиме передусім ринок.
ВЗ Запровадження резидентури знову відкладається?
– Ні. Сьогодні проводиться активна робота в цьому напрямку. Сподіваємось, що до кінця нинішнього року вже з’явиться наказ про організацію резидентури в Україні.
Дізнайтеся більше: Як змінилися лідери найпрестижніших лікарських спеціальностей на піку реформ та пандемії?
Якою має бути база стажування
ВЗ Чи підвищено вимоги до баз інтернатури?
– У проєкті нового наказу вказано лише загальні вимоги й не передбачено розробки нового положення про бази стажування. Однак визначено, що вони обов’язково повинні мати акредитаційний сертифікат першої або вищої категорії (тобто це заклади високого рівня). А також лікувально-діагностичне відділення, лабораторії, діагностичні кабінети, інші виробничі підрозділи, які зможуть забезпечити виконання навчального плану підготовки спеціаліста. Для цього заклад має бути забезпечено відповідним обладнанням, він повинен надати лікарям обсяг роботи відповідно до навчального плану, мати навчальні приміщення, необхідну кількість лікарів-кураторів і забезпечити інтернів гуртожитком. Щороку, до 1 березня, бази стажування подаватимуть заявки до структурних підрозділів обласних держадміністрацій щодо кількості місць для лікарів-інтернів з певних спеціальностей, які вони можуть виділити. Відповідно державне замовлення на підготовку лікарів-інтернів також визначатиметься щороку на підставі заявок структурних підрозділів ОДА.
Більше практики – менше теорії
ВЗ Чи зміниться співвідношення між очним циклом інтернатури та практичною складовою підготовки?
– Так. Акцент зроблено на розвиток практичних навичок майбутнього лікаря, тож освітню складову інтернатури зменшили. Тепер вона становитиме лише три місяці на рік. Тож, наприклад, за час проходження інтернатури з акушерства-гінекології, де навчання триватиме три роки, освітня складова зменшиться до 9 місяців (раніше вона становила 12 місяців), тобто на 25%. Але в різних спеціальностей ця частка може бути іншою. У будь-якому разі інтерни отримають змогу більше працювати у закладах охорони здоров’я.
Лікар-інтерн може змінити базу стажування
ВЗ Чи буде прописано, які саме навички має опанувати за цей період інтерн, яку кількість маніпуляцій повинен виконати, аби це не було просто зміною «місця дислокації»?
– У новому наказі такого переліку немає. Хоча вказано, що мають бути розроблені примірні плани навчання для кожної спеціальності, де це буде визначено. І що дуже важливо: у новому Положенні передбачено, що лікар-інтерн може змінити базу стажування, якщо там йому не забезпечили можливість працювати й виконувати необхідний обсяг робіт, визначений у його індивідуальній навчальній програмі. Один раз на 6 місяців здійснюватиметься проміжний контроль за її виконанням, тобто набутими практичними навичками.
ВЗ Хто виступатиме в ролі контролера і які наслідки, якщо результати виявляться невтішними?
– Перевірку здійснюватиме комісія, до складу якої входитимуть представники закладу вищої освіти, де навчається інтерн, та закладу охорони здоров’я, де він проходить стажування. Якщо результати перевірки не влаштовують, заклад освіти створює спеціальну комісію, яка з’ясовує причини невиконання програми. До її складу також увійдуть представники обох сторін. Якщо «збій програми» відбувся з вини бази стажування, то лікар-інтерн має право змінити її. Якщо ж винен він сам — комісія може порушити питання про його відрахування.
Хто навчатиметься довше?
ВЗ Чи зміняться терміни навчання в інтернатурі?
– Для деяких спеціальностей зміняться. Наприклад, для анестезіології та інтенсивної терапії вони збільшаться з 2 до 3 років, інфекційних хвороб, а також з неврології – з 1, 5 до 2 років, лабораторної діагностики, вірусології, мікробіології (тепер це одна первинна спеціальність), а також патанатомії, психіатрії, дерматовенерології — з 1 до 1, 5 року. Водночас для стоматологів термін навчання з інтернатури суттєво скоротили – з 2 до 1 року, для фізичної реабілітаційної медицини – з 3 до 2 років. Такі скорочення недоречні, оскільки за кордоном післядипломна освіта лікаря становить мінімум 3 роки. Інших спеціальностей такі зміни не торкнулися.
КРОК-3 – для кожної спеціальності окремо
ВЗ Що передбачається «на виході» з інтернатури?
– По-перше, залишається процедура атестації лікаря – спеціаліста. До неї допускатимуть лише тих, хто повністю виконав програму інтернатури, а також успішно склав КРОК- 3 (раніше вимагали лише виконання програми, комп’ютерне тестування й співбесіду). Більше того, КРОК-3 стає не лише обов’язковою умовою допуску до атестації, а й змінюється по своїй суті. Якщо раніше він передбачав перевірку загальнолікарської підготовки (або зі стоматології), то нині для кожної спеціальності буде розроблено окремий банк тестів, тобто «свій» КРОК-3.
Де вчився, там і знадобився?
ВЗ Як відбуватиметься працевлаштування лікарів-спеціалістів після проходження інтернатури?
– Згаданий наказ не передбачає, що вони працевлаштовуються в заклади, де проходили інтернатуру. Швидше за все порядок працевлаштування буде прописано в іншому документі й стосуватиметься тих, хто навчався в інтернатурі за бюджетні кошти. Контрактники ж вочевидь будуть вільними у пошуку майбутнього місця роботи.
ВЗ Чи будуть зацікавлені заклади брати інтернів?
– Думаю, що так. Адже на відміну від 291 наказу їх не зобов’язують працевлаштовувати інтернів ні під час інтернатури, ні після неї. У першому випадку вони беруть їх лише на базу стажування, до того ж держава компенсує усі витрати на зарплату інтернів, тобто кошти КНП при цьому не втрачаються, а інтернів не зараховують на штатні посади.
Проблеми вирішено чи відкладено?
ВЗ Чи краще це для самих інтернів?
– Вважаю, що краще. Бо нині існує велика проблема – для того, аби вступити до інтернатури на бюджетній основі, випускник медуніверситету повинен спочатку знайти собі місце роботи. Керівники ж закладів, як правило, відмовляються брати їх у штат лікарні, бо тоді після завершення інтернатури зобов’язані будуть залишити їх у себе як молодих спеціалістів, що в нинішніх договірних умовах роботи невигідно. Адже потрібно відповідати високим вимогам НСЗУ, в тому числі й щодо кваліфікації кадрів. Ще одна проблема: випускники-бюджетники не мають права вступати до інтернатури за контрактом. Тож якщо не знайшов роботи – прощавай, інтернатура! Приватні заклади також не бажають брати абикого на роботу, бо зобов’язані будуть надати гарантійний лист про те, що потім працевлаштують такого інтерна. Натомість сьогодні вони самі відбирають інтернів з-поміж студентів, щоб завести їх у свою команду. Наприклад, такі клініки як «Оберіг» та «Добробут» проводять конкурси для бюджетних і контрактних інтернів, аби відібрати найкращих і підготувати з них відмінних фахівців.
ВЗ Новий наказ вирішує ці проблеми чи просто відтерміновує їх у часі і труднощі з працевлаштуванням тепер виникнуть не в інтернів, а вже в молодих спеціалістів?
– Але ж за 2-3 роки інтернатури куратор і керівник закладу бачать, як працює лікар-інтерн, чи прагне він до самоудосконалення, і якщо це їх влаштовує – його запросять на роботу. Це краще, ніж отримати «кота в мішку», і вірити, що він стане гарним фахівцем. Та й сам інтерн придивляється, чи варто залишатися в цьому колективі назавжди, якщо ні — його ніхто не втримає силоміць для відпрацювання. Тож система державницького підходу щодо стратегії кадрової політики поєднуватиметься з елементами вільного ринку в системі охорони здоров’я.
Коли чекати коштів від НСЗУ?
ВЗ Гроші йтимуть за інтерном – куди й кому?
– Відповідно до умов договору базам стажування (КНП) буде відшкодовано витрати на оплату праці лікарям-інтернам. Оплата праці їхніх кураторів новим наказом наразі не передбачена. Заклади ж освіти отримають кошти залежно від кількості лікарів-інтернів, які у них навчаються за кошти держави. Ці кошти, як і раніше надходитимуть через субвенцію, поки що механізм оплати через НСЗУ лише розглядається.
ВЗ Цьогоріч інтерни навчатимуться й працевлаштовуватимуться за старими правилами?
– Так, зміни передбачені, починаючи з 2022 року, оскільки новий наказ ще не затверджено, а наразі вже відбувається активна підготовка до вступу до інтернатури. Ми не зможемо швидко перелаштувати цю систему, всі випускники вже обрали собі спеціальності.
Світлана ТЕРНОВА, «ВЗ»
то випускники-бюджетники матимуть змогу вступити на платну інтернатуру по власному бажанню чи ні? напишіть нормально, бо в одному підпункті пише, що це не заборонено, а в іншому – це вже проблема !!!