Житомирщина: Об’єднати сільську медицину

1248

Центр ПМСД Новоград-Волинського району — перший зі створених на Житомирщині — працює вже кілька місяців. Про особливості його створення і перші результати роботи — наша розмова з головним лікарем центру ПМСД Новоград-Волинського району Валерієм ПАПЕНЧУКОМ. 

ВЗ Історія народження Центру мала свої особливості…
— І основна з них полягає в тому, що Новоград-Волинське міськрайТМО, будучи комунальною власністю і міста, і району, фінансується з міського бюджету. Тож після прийняття в 2011 році нового бюджетного кодексу ми не могли об’єднати всі сільські лікувальні заклади навколо центральних районних лікарень — у нас районна й міська влада не зуміли порозумітися. Тому це стало нашим першочерговим завданням.

ВЗ Як справилися з цим? Адже нормативно-правова база на той час іще не була напрацьована.
— Ми переймали досвід — їздили у Вінницьку область, звертались до Міністерства охорони здоров’я України. Тим часом вийшли відповідні накази МОЗ України, які нам допомогли в реформуванні — був розроблений штатний розпис для центрів ПМСД (не лише пілотних регіонів). Крім того, за програмою Президента розробили та затвердили розпорядженням голови райдержадміністрації заходи, які допомогли завершити створення Центру — рішенням сесії районної ради з 1 жовтня минулого року він об’єднав усі сільські лікувально-профілактичні заклади району. Тобто особливістю організації Центру є те, що відбулось це не шляхом відокремлення від центральної районної лікарні, як у пілотних регіонах (наприклад, у Вінницькій області) — ми його створювали з «нуля». Враховуючи те, що територіально Новоград-Волинський район досить великий (40 сільських рад), для передання 77 сільських лікувальних закладів на баланс Центру ми змушені були працювати з кожним сільським головою. Іноді порозуміння знайти було непросто. Але ми цей процес завершили — на сьогодні Центр об’єднує 22 амбулаторії ЗПСМ, 50 ФП і 5 ФАПів. Та проблеми на цьому не завершилися.

Переоформляти всю матеріально-технічну базу потрібно вже по-новому — на Центр, чим займаються приватні структури, які від нас вимагають великих коштів. Крім того, оскільки Центр створювався, а не від’єднувався від центрального районного лікувального закладу відразу з приміщеннями, автотранспортом, комп’ютерами, ми не можемо придбати навіть стіл чи шафу — згідно з чинною Постановою усе, що дорожче тисячі гривень, купувати за бюджетні кошти (навіть якщо вони є) не маємо права. А зараз таких цін на ринку просто не існує.

Ще одна проблема: що нам робити зараз із фізкабінетами, лабораторіями, денними стаціонарами, які є майже в кожній сільській амбулаторії. Відповідний наказ МОЗ України, на мою думку, не зовсім відповідає реаліям, тому що він не дає відповіді на це запитання — фізкабінети, лабораторії, денні стаціонари працюють і на їх закриття громада не дасть згоди. Більше того — цей крок викличе соціальну напругу.

Та основна проблема Центру полягає в забезпеченні наркотичними засобами та прекурсорами — хоча є відповідні накази, за якими можна виписувати наркотики й на рецептурних бланках, проте аптечні установи їх не виконують. Тим паче, що, не маючи ліцензії на медичну практику, ми не можемо купити відповідні бланки. Тому зараз працюємо над отриманням ліцензій: спочатку на медичну практику, потім — на використання наркотичних засобів та прекурсорів.

Крім того, маємо проблему з енергозабезпеченням і паливно-мастильними матеріалами — розв’яжеться вона лише після проходження тендерної процедури, що займає багато часу (створення тендерного комітету, оформлення документів).
І, звісно, болісне питання (зрештою, як і в усій медицині) — недостатнє фінансування. Цьогоріч для Центру воно передбачене всього на 64% від потреби.

ВЗ А як розподіляються кошти?
— На сьогодні конкретного механізму розподілу не існує — можливо, коли буде створено госпітальні округи й фінансування вторинної допомоги здійснюватиметься безпосередньо з обласного бюджету, ми перестанемо «тягнути кожух кожен у свій бік». Цьогоріч же, наприклад, у нас 65% коштів районного бюджету спрямовується закладам вторинного рівня медичної допомоги, 35% — первинного.
Але, незважаючи на це, в 2012 році завдяки субвенції з державного бюджету ми відремонтували 21 об’єкт первинного рівня на загальну суму майже 3,5 мільйона гривень. Нині заплановано ремонти ще десяти об’єктів.

ВЗ Можна вже говорити про перші результати реорганізації?
— Ми відчули, що працювати стало краще — налагоджено вертикаль і кожному визначено «зону відповідальності». А ось у селі лікар як працював, так і працює — тобто він сам вирішує, хто з пацієнтів потребує консультації фахівця вторинної рівня (вторинна ланка обслуговує хворого за направленням, проблем із цим немає). Сільський мешканець все одно звертається по допомогу спочатку до свого лікаря чи фельдшера — на цьому рівні у нас нічого не змінилось. Лікар, що у селі традиційно лікував людей від народження й протягом усього їх життя, нині пройшов перекваліфікацію, отримав сертифікат і працює тепер як сімейний лікар.

Лікарі загальної практики–сімейної медицини сільських амбулаторій проводять прийом населення на місці, за потреби направляючи їх до педіатра та акушера-гінеколога Центру. Ті ж (як і лікар загальної практики–сімейної медицини Центру) здійснюють обслуговування мешканців району, за потреби надаючи направлення на консультацію до вузькопрофільних фахівців із закладів вторинного рівня.

Проте, оскільки в Новограді-Волинському створено ще й міський центр ПМСД, виникає ситуація, коли потрібно робити розмежування потоку пацієнтів (людина звикла йти до певного лікаря, той же зараз працює або в міському, або в районному центрах ПМСД). Тому ми намагаємося робити це ще на рівні реєстратури — пояснюємо людям, що вони повинні спочатку звернутись до амбулаторії за місцем проживання.

ВЗ Чи не призвело об’єднання закладів до скорочення кадрів?
— Ми увесь медперсонал сільських лікувальних закладів зарахували до штату Центру, тобто під скорочення не потрапила жодна людина. Центр ПМСД Новоград-Волинського району — перший в області. А першим, звісно, зазвичай найтяжче — долати труднощі, досягати гарних результатів. Але саме цей досвід дозволить нам працювати так, щоб сільські мешканці залишились задоволені нашою роботою.

Вікторія ПАЛАМАРЧУК,
власкор «ВЗ»,
Житомир

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я